skip to Main Content

Marknadsföring

Marknadsföring är det viktigaste för ett nybildat företag. Utan marknadsföring vet ingen vilken verksamhet företaget erbjuder. Det är alltså företagets möjlighet att presentera produkterna eller tjänsterna. För att företaget skall ha framgång måste produkten och marknadsföringen vara i skick.

Kundprofilering

För att företaget skall bli framgångsrikt måste det känna sina kunder och deras behov. Affärsverksamhetskunnande garanterar inte framgång, man måste ha förmåga att se kunden. När man känner kunden är det lättare att veta vad hen vill ha. Det finns många olika slags kunder som vill olika saker. Genom att profilera en typisk kund kan ni ”se” hurudan er blivande kund är och fundera på vad just han eller hon vill ha.

Kundprofilering

Utför nedandstående kundprofileringsövning och beskriv er potentiella kunds profil med hjälp av t.ex. följande frågor:

  • Namn, ålder, familj, boningsort/-miljö
  • studier, arbete
  • Intressen
  • Kläder
  • tidningar, tv-program, mat, favoritfärg, hårstil, musik, film, idoler, passioner, drömmar, intressen, vänkrets
  • användning av pengar osv.

När ni svarat på dessa frågor får ni en bild av kunderna och var ni kan finna dem och vad de är intresserade av.

Verksamheten i praktiken

När ni känner er kund och er produkt är klar för försäljning är det dags att påbörja marknadsföringen. Detta kan betyda många olika saker, men marknadsföring av produkten och tjänsterna är oftast det viktigaste.

Marknadsföring kan betyda exempelvis någonting av följande saker:

  • Delta i evenemang/mässor där ni säljer eller förevisar era produkter
  • Skapa kontakter till potentiella köpare vid olika tillfällen
  • Utnyttja internet och sociala medier för att berätta om er produkt/tjänst
  • Kontakta lokala tidningar eller populära bloggare som kan skriva om ert företag
    • Om ni till exempel fungerar som budtjänsta, ingå då ett samarbetskontrakt med en restaurang.Samarbeta med sådana aktörer vars produkter eller tjänster kompletteras av er egen produkt.
    • Om ni erbjuder flyttservice eller inredningsplanering ska ni fundera på vem som vet när människor flyttar och kan tänkas behöva ifråga varande tjänster och erbjud samarbete (t.ex. fastighetsförmedlare).

Tillämpa samma tankemodell på ert eget företags produkter och tjänster.

Försäljnings- och hisstal

En viktig del av marknadsföring är att uppträda och vara i interaktion med andra människor. Under året kommer ni också att stå inför flera olika tillfällen där ni ska uppträda och som det lönar sig att planera i förväg.

Ett personligt säljtillfälle med en kund

Det lönar sig att planera ett kort försäljningstal som presenterar de viktigaste sakerna för kunden i en säljsituation. Talet måste vara sådant att du kan det (nästan) utantill och det ska locka kunden att pröva/köpa den produkt/tjänst du erbjuder.

Ett sådant här försäljningstillfälle kan ofta också präglas av mycket bakgrundsbuller och kunden har inte tid att lyssna på en lång presentation. Därför är ca 15-30 sekunder ofta en passlig tid för ett försäljningstal.

De viktigaste sakerna i ett försäljningstal är:

  • En klar fördel som produkten medför kunden
  • Prissättning

Att sälja företagets idé till placerare

Om du funderar på att fortsätta eller utvidga affärsverksamheten kan du behöva extern finansiering. För det här finns olika möjligheter. En möjlighet är att delta i ett evenemang där placerare söker intressanta företagsidéer som de vill börja finansiera.

Då behöver du i allmänhet ett försäljningstal i vilket du berättar för placerarna varför ditt företag kommer att bli framgångsrikt och varför det lönar sig att investera i det.

Till sin uppbyggnad är investeringspresentationen helt annorlunda än en företagspresentation eller ett försäljningstal. Placerarna vill nödvändigtvis inte själva köpa produkten utan vill höra vem som köper produkten, hur företaget får vinst och en hurudan plan du har för att utvidga affärsverksamheten.

Printmarknadsföring

Printmarknadsföring utgörs av tryckt och skriftlig kommunikation som företag håller på med.

Fastän mycket av marknadsföringen också sker på nätet behöver man ofta också många slag av skriftligt material. Exempel på de vanligaste tryckta materialen är

  • Visitkort
  • En prislista för påseende vid ett försäljningstillfälle
  • Broschyrer eller flyers som antingen delas ut direkt till möjliga kunder eller t.ex. vid evenemang
  • Instruktioner om produkten eller en produktbeskrivning i samband med försäljning
  • Planscher eller bilddukar av roll-up-typ som används t.ex. på mässor

Print material

Det finns fyra vanliga sätt att skaffa tryckalster. Bekanta dig och fundera vilket sätt som bäst fungerar i ditt UF-företag.

  1. Planera och printa ut tryckalstren själv.
    Nuförtiden kan man planera och printa ut själv. I praktiken behöver man något slags datorprogram för det här. Ett lätt sätt att göra t.ex. en prislista, en broschyr eller ett visitkort är att använda färdiga mallar i Microsoft Office. Dem kan man editera i Word eller PowerPoint. Färdiga mallar kan du söka här.

    Skriv broschyr/visitkort som sökord så hittar du tiotals mallar. Du kan också designa broschyrer och andra mallar själv från början till slut.
  2. Beställ material från ett närliggande tryckeri.
    Ta reda på tryckerierna i din näromgivning och deras prissättning. På det här viset kan du t.ex. i förväg bekanta dig med papperskvalitet som används i reklam eller be att få en offert på just sådana visitkort du vill ha. Dessutom kan man på tryckeriet berätta i vilket format de vill ha material levererat. OBS! Tryckerierna kan ha väldigt noggranna krav på materialet som ska tryckas så ta alltid på förhand reda på i vilket format du ska leverera materialet och se till att du har rätt programvara till ditt förfogande.
  3. Beställ på nätet
    Det finns tjänster på nätet med vilka du kan planera och beställa olika tryckalster. Sådana är t.ex. Vistaprint och Easyprint. Du kan också söka på termen ”visitkort på nätet” så hittar du motsvarande tjänster. Det är i allmänhet lätt att skapa produkterna som också är förmånliga. Kom ihåg att om du använder en färdig botten eller mall kan något annat företag också ha ganska liknande broschyrer eller visitkort.
  4. Beställ från en reklambyrå
    Det lättaste sättet är att beställa tryckalstren hos en reklambyrå som planerar och skapar färdiga produkter för ditt företag. Det här alternativet är också dyrast så kom ihåg att planera din penninganvändning noggrant. Du kan eventuellt också använda ett annat UF-företags tjänster för förverkligandet. Ta alltid reda på det slutliga priset på beställningen och också prissättningen på eventuell tryckning innan du gör beställningen.

Hur kan jag enkelt skapa reklammaterial och grafik för mitt företag?

Canva är en gratis grafiktjänst som går igenom en webbplats. Det finns många färdiga mallar för broschyrer, konsttryck och annan grafik, så detta är ett av de enklaste sätten att skapa imponerande material för ditt företag. Canvas webbplats är www.canva.com.

Sociala medier

Numera har företag nytta av synlighet på sociala medier. På grund av de enorma informationsmängderna är det dock svårt att urskiljas ur massan.

På sociala medier kan man berätta om företagets verksamhet och dela erfarenheter. Sociala medier är till exempel FacebookTwitterInstagramPinterest och LinkedIn.

Då man väljer kanal bör man fundera över vilka kanaler målgruppen använder. Ungdomar använder andra kanaler än äldre, så vilka som är de rätta kanalerna och inläggen beror på målgruppen.

Det är inte lönt att öppna flera konton på sociala medier bara för sakens skull, utan fokusera på de viktigaste för målgruppen och var aktiv i dem.

Hur kan jag enkelt skapa reklammaterial och grafik för mitt företag?

Canva är en gratis grafiktjänst som går igenom en webbplats. Det finns många färdiga mallar för broschyrer, konsttryck och annan grafik, så detta är ett av de enklaste sätten att skapa imponerande material för ditt företag. Canvas webbplats är www.canva.com.

Webbsidor

Hemsidorna är ditt företags visitkort. Förverkliga sidorna så att en besökare som aldrig hört om ditt företag snabbt och lätt hittar den information hen söker.

På ingångssidan lönar det sig att berätta vad företaget gör, var man kan köpa dess produkter eller tjänster och var man vid behov kan få mera information.

På hemsidorna kan det också finnas tilläggsinformation om produkterna, kontaktuppgifter (åtminstone telefon och e-post) samt berättelsen om UF-företaget och en kort beskrivning om verksamheten så att besökaren vet var hen kommit.

Nuförtiden räcker det inte med att man grundar en nätbutik och lägger upp varor, utan den största utmaningen är att få människor att hitta den. Utred gärna även postkostnader och leveransarrangemang och fundera på hur nätbutikens kundservice kunde skötas. Kunderna värdesätter enkel och okomplicerad service i nätbutiker.

Bra webbverktyg för en ny företagare

Hur ser mina sidor ut i mobilapparater?
responsinator.com – skriv in adressen för din egen sida i tjänsten och se.

Med vilket system är en viss sida gjord?
builtwith.com – kolla vilket system en viss sida är byggd med. Om du hittar en intressant sida kan du gå in i den här tjänsten och se vilket system sidan är konstruerad med.

Är domain-namnet redan upptaget?
domain.fi – kolla om adressen med slutdelen .fi är ledig.
whois.net – kolla om adressen med slutdelen com/net/org är upptagen eller ledig.

Att göra sidorna med Kotisivukone

Ett år som företagare -programmet samarbetar med den inhemska Kotisivukone-tjänsten. Med den gör man snabbt och lätt hemsidor åt sig.

De företag som deltar i studieprogrammet Ett år som företagare kan avgiftsfritt göra sina egna hemsidor med hjälp av tjänsten.

Så här gör du hemsidor med Kotisivukone:

  1. Gå till adressen www.kotisivukone.fi
  2. Klicka på ”Aloita tästä” (Börja här)
  3. Registrera dig och använd kampanjkoden: vuosiyrittäjänä
    I samband med registreringen väljer du en adress för din hemsida, t.ex. företagetsnamn.kotisivukone.com
  4. Sidorna öppnas och du kan genast börja editera utseendet och innehållet för dina hemsidor.
  5. Ifall du vill kan du beställa en egen .com eller .net domännamn (t.ex. www.företagetsnamn.com) på Kotisivukones kundtjänst: [email protected] genom att uppge kampanjkoden.
  6. Beställa hemsidor i ”Tilaus ja lisäpalvelut”.  Beställning är gratis for UF företag.

Efter att du använt kampanjkoden är webbplatsen gratis för dig fastän priset syns på beställningssidan. Ifall det uppstår problem med att beställa webbplats ber vi dig kontakta kundtjänsten för Kotisivukone:
[email protected] / www.kotisivukone.fi/asiakastuki.

En egen Internet-adress

En egen Internet-adress innebär att företaget reserverar en viss www-adress till sitt bruk, t.ex. ungforetagsamhet.fi eller microsoft.com.

Adressen gör det möjligt för företagets www-sidor att synas på ifrågavarande adress. Dessutom kan ägaren till adressen skapa e-postadresser som har en egen adress som slutdel, t.ex. [email protected]

En egen internet-adress (domain) ger också kunden ett klart budskap att besökaren är på rätt plats. Det här ger en trovärdig uppfattning omföretagets verksamhet.

Hur mycket kostar en egen Internet-adress?

Kostnaderna för adressen består av två delar:

Registreringsavgift för adressen
I Finland administrerar Kommunikationsverket registreringen av adresser med slutdelen .fi. Kommunikationsverket tar antingen direkt betalt av den som beställer adressen eller av förmedlaren som erbjuder tjänsten. Vid utländska adresser görs betalningen till den förmedlare som sköter registreringen. Registreringsavgiften för en adress är ca 10 – 25 €/år.

Upprätthållningstjänst för webbadressen
En upprätthållningstjänst innebär att du hyr serverutrymme av ett företag som är specialiserat på att administrera Internet-adresser. Du köper alltså i praktiken en rätt att använda en dator som är uppkopplad till nätet. Där kan du i allmänhet skapa egna www-sidor och får samtidigt ta i bruk e-post. Tjänsteproducenten sköter i allmänhet också om att informationen säkerhetskopieras och att e-posten sparas. En liten sajt och några e-postadresser kostar ca 10 – 30 €/år att upprätthålla (Obs! Om du använder något färdigt system där man skapa webbsidor kommer kostnaderna för detta system till). Priserna varierar beroende på de egenskaper man behöver. I allmänhet kan man säga att i det skedet man behöver mer avancerade egenskaper vet man redan rätt säkert av olika adresser och tjänsteproducenter och kan välja det bästa alternativet. För en baswebbsida räcker det med det billigaste alternativet.

E-post

E-posten är en viktig informationskanal för många företag. I ert UF-företag kan ni använda e-postadressen för er läroinrättning, er egen e-postadress eller så kan ni skapa en ny adress åt ert företag, t.ex. [email protected]

Det finns olika typer av adresser

Riktiga företag använder ofta e-postadresser som är en kombination av fö[email protected]

Som exempel har Ung Företagsamhet rf e-postadresser i formen [email protected]

  • En e-postadress försedd med företagets egen adress berättar också för mottagaren vilken adressen till företagets webbplats är.
  • En egen internet-adress ger en mera pålitlig bild av företaget än en gratisadress som ofta förknippas med en personlig adress. Dessutom är det trevligare att ge företagets adress då saken gäller företagets verksamhet.
  • Med en egen adress kan ni fritt välja e-postadresserna, t.ex. [email protected]

Det förutsätts inte nödvändigtvis att UF-företag har en egen internet-adress, men det är rätt billigt att skaffa sig en sådan. Fundera därför på saken.

Bilder

Det behövs ofta bilder i marknadsföringsmaterial, antingen på egna produkter eller annars bra bilder för t.ex. broschyrer, hemsidor eller planscher. För användning av bilder måste man alltid ha tillstånd av fotografen och dem som eventuellt figurerar i fotografierna. Man kan alltså inte bara ta bilder som finns på andras sidor utan lov!

Bildbanker

Lagliga bilder kan man söka i olika bildbanker. Där kan man söka bilder med sökord som man vill. Det finns både avgiftsbelagda och avgiftsfria bildbanker.

I avgiftsbelagda bildbanker finns det i allmänhet ett större utbud av bilder som också håller en högre kvalitet. Priset på bilderna varierar från en till tjugo euro per bild.

Om budgeten är tajt klarar man sig nog ofta riktigt bra med gratis bilder också.

Gratis bilder kan du söka t.ex. på:

Video

Användning av videor i marknadsföring och kommunikation är en växande marknadsföringsform. Videomarknadsföring kräver en del planering och förberedelser, men å andra sidan får man tekniskt rätt bra resultat med t.ex. Windows Movie Maker eller Apples Imovie -programmen och största jobbet ligger i planeringen, filmandet och editeringen.

Gällande videor är tekniskt enkla videor som inspelas med mobiltelefon numera vanliga på sociala medier. Ett exempel är korta videoklipp i Snapchat- eller Instagram-tjänsten eller direktuppspelning, dvs. strömning i olika tjänster. Det här är bra metoder att producera videoinnehåll med låg tröskel och samtidigt nå målgruppen på nätet.

Företag nyttjar sociala medier effektivt även som säljkanal och puffar produkter eller tjänster eller sitt liv som företagare. Fundera om ditt företag kunde producera enkelt videoinnehåll till exempel som Instagram-stories.

Videor är också ett sätt att starkt påverka människors känslor. Därför lönar det sig att skapa en egen plan för videomarknadsföring. I den ska ni inte frestas att använda allmänna standardfraser då ni beskriver er verksamhet.

Back To Top