skip to Main Content

Vinnarna i programmets webbtävlingar är klara

Vinnarna i webbtävlingen Ett år som företagare-programmet är klara. I programmet ingår olika webbtävlingar, i vilka det igen fanns ett stort antal deltagande UF-företag. Tävlingarna i år var bästa affärsidé, bästa grafiska utseende, bästa webbhelhet och bästa videopitch. I tävlingarna uttogs vinnarna i serierna grundskolan, andra stadiet och högre stadiet.

BÄSTA AFFÄRSIDÉ

Grundstadiet

Tuil NY, Syvälahden koulu, Åbo

Vi förnyar och återvinner nya stearinljus av gamla.

  • Företaget har valt en traditionell affärsidé och förverkligat den på ett innovativt sätt.
  • Företaget har identifierat avfallsproblemet som hänför sig till stearinljus och har löst det inom konceptet för cirkulär ekonomi.
  • Företaget är uppbyggt av ett bra team som tillsammans har förverkligat affärsidén.
  • Företaget har redan sålt produkter och teamet har klara planer för en fortsättning.

Andra stadiet

Los Eventos NY, Ylöjärven lukio, Ylöjärvi

Vårt företag producerar minnesvärda nöjesevenemang i Birkaland. Med vårt kunnande erbjuder vi även hjälp med andras evenemang.

  • Företagets affärsplan är en kvalitativ helhet och man har gett tillräckligt gensvar på företagets samtliga delområden.
  • Företaget har identifierat en nisch i marknaden och fokuserat affärsidén på en exakt lämpad målgrupp.
  • Företaget har tagit olika marknadsföringskanaler (social media, webbsidor, reklamplatser och övriga evenemang) ibruk.
  • Företaget har utnyttjat sitt eget kunnande genom att sälja det som extrahjälp åt andra evenemangsarrangörer.
  • Företaget har berättat om sitt kunnande och utnyttjandet av det i förverkligandet av affärsidén.

Högre stadiet

A.I.M Tracker NY, Turun ammattikorkeakoulu, Åbo

Målet är att utveckla en tjänst för övervakning av batteridrivna verktyg för att minska ineffektivitet och verktygsstölder. På basnivån innehåller tjänster enheterna och applikationen med vilken kunden får fram verktygens geodata. På detta sätt kan en aktör inom byggbranschen planera anskaffningar av utrustning och bättre användning av den.

  • Teamet hade en klar vision av förverkligandet, vilka de potentiella kunderna är samt marknadens omfattning.
  • GPS-sändaren och byggandet av plattformen som stöder den är ett ambitiöst projekt, men i detta fall understöder det mångsidiga teamets kunnande tron på att det är möjligt att genomföra.

BÄSTA VIDEO PITCH

Perusaste

Momo’s Bubbles NY, Oulu International School, Uleåborg

Momo’s Bubbles is the first bubble tea shop in Oulu, Finland. We serve fresh bubble tea, which is a sweet dessert drink from Taiwan made of milk tea and tapioca pearls. Our aim is to bring something new and fun to the people of Oulu and introduce them to bubble tea, which has become popular all over the world.

  • Företagets pitch är en tydlig och medryckande helhet som presenterar alla väsentliga delar i affärsidén.
  • Bakom företaget står ett kunnigt team och i pitchen går man igenom företagets kompetens.
  • Pitcharnas uppträdande är naturligt och inspirerande.

Andra stadiet

Nordic Jewelry NY, Nivalan lukio, Nivala

Nordic Jewelry UF tillverkar och säljer smycken som är tillverkade återvinningsmaterial.

  • Pitchens inledning vädjar till känslorna och får lyssnaren fångad att lyssna på hela pitchen.
  • Företaget berättar om värdena bakom verksamheten och vad företaget vill påverka med sin verksamhet.
  • Företaget tillhandahåller en lösning som presenteras tydligt och man berättar om målgrupperna.
  • Pitchen har en logisk och tydlig uppläggning.

Nordic Jewelry UF:s pitch kan ses på Youtube här.

Högre stadiet

RetkiJossu NY, Kajaanin ammattikorkeakoulu, Kajana

RetkiJossu UF gör utfärdsvideor om olika utfärdsmål i Finland och presenterar även mer okända mål inne i städerna och i deras närmaste omgivning.

  • Videon är tydligt genomförd och i presentationen går man igenom alla element i en bra video pitch, utgående från kundens behov fram till lösningar och målgrupper.
  • Videons bakgrund passar ihop med företagets verksamhet och informerar även ordlöst om företaget.

RetkiJossu UF:s pitch kan ses på Youtube här.

BÄSTA GRAFISKA UTSEENDE

Grundstadiet

Momo’s Bubbles NY, Oulu International School, Uleåborg

Momo’s Bubbles is the first bubble tea shop in Oulu, Finland. We serve fresh bubble tea, which is a sweet dessert drink from Taiwan made of milk tea and tapioca pearls. Our aim is to bring something new and fun to the people of Oulu and introduce them to bubble tea, which has become popular all over the world.

  • Företaget har skapat ett utmärkt grafiskt utseende som stödjer företagets produkt.
  • Företagets grafiska utseende är enhetligt och företaget använder samma grafiska former och element i olika sammanhang.
  • Företagets olika grafiska element kan snyggt anpassas till olika kommunikationsmaterial samt för försäljningens och marknadsföringens olika behov.

Andra stadiet

Plooshies UF, Vamia, Vasa

Den sötaste sättet att äta sockervadd! Sockervadd med roliga former, kan vara t.ex. en björn Olika färger, olika smaker, olika dekorationer t.ex. glitter ovanpå, godis, choklad, chilipulver, salmiak Få in en touch av Mexico genom t.ex. mango och vattenmelon Produkten är färsk och görs på plats.

  • Företaget har gjort en helomfattande grafisk instruktion till stöd för företagsverksamheten.
  • Med hjälp av instruktionen har företaget skapat ett enhetligt utseende och för de olika elementen finns det klara användningsändamål.
  • Företaget har djupsinnigt funderat på hur det grafiska utseendet syns i olika evenemang, i material och i verksamheten.

Högre stadiet

RetkiJossu NY, Kajaanin ammattikorkeakoulu, Kajana

RetkiJossu UF gör utfärdsvideor om olika utfärdsmål i Finland och presenterar även mer okända mål inne i städerna och i deras närmaste omgivning.

  • Företaget har satsat på designen av dess grafiska utseende och det stödjer företagets verksamhet.
  • Företaget har en grafisk instruktion som innehåller fontmall, företagets logo, visitkortsmall och mall för t-skjorta.
  • I det grafiska utseendet framträder tydligt närheten till naturen och den företagsmässiga verksamheten i företagets affärsidé.

BÄSTA INTERNET-HELHET

Grundstadiet

Qoivu Design NY, Oulun normaalikoulu, Uleåborg

Vårt företag tillverkar vackra smycken av finskt björkfanér. Vi använder ekologiska material och en del av våra smycken är gjorda av återvinningsmaterial. Vi använder vi kirurgiskt stål i våra smycken. Vi har själv designat smyckena och vi tillverkar dem för hand.

  • Företagets webbsidor är informativa och stilfullt genomförda.
  • På webbsidorna presenteras produkterna tillsammans med bilder, vilket förenklar köpandet.
  • Genom webbsidorna kan man beställa produkter och även Instagram-innehållet är inbäddat på sidorna.
  • Företagets Instagram-konto stödjer webbsidan, där produkterna och deras tillverkningsprocess presenteras.
  • Potentiella kunder har involverats genom lottdragning i social media.
  • Företagets webbhelhet är en genomtänkt helhet som stödjer affärsidén och har ett professionellt utseende.

Företagets webbsidor finns här och till Instagram-profilen kommer du här.

Andra stadiet

Voekukka Art NY, Ingmanedu Kulttuurialan ammattiopisto, Pieksämäki

Illustrationstjänster för företag, organisationer och projektgrupper samt för privatpersoner. Styrkan ligger i den unika stilen, det jordnära lantisproffsiga varumärket samt i specialiseringen i illustrationsbilder för mode- och hantverksbranschen genom den tidigare utbildningen.

  • Företaget har omfattande synlighet i många kanaler.
  • Företagets visuella utseende är enhetligt och stödjer hela affärsidén.
  • Företagarens kompetens och tjänsten som företaget tillhandahåller har gjorts visuellt synlig i alla kanaler.
  • Företagaren delar även vlog-innehåll om sin egen företagarhistoria, vilket gör verksamheten transparent och intressant.
  • Företagaren diskuterar i olika kanaler med sina följare och delar innehåll i form av texter, videoklipp och bilder, på ett öppet och aktivt sätt.

Företagets webbsidor finns här och till Instagram-profilen kommer du här och till Facebook-profilen här.

Högre stadiet

Kulkurin asiointi ja hoivapalvelut NY, Kajaanin ammattikorkeakoulu, Kajana

Våra tjänster består av ärendeskötsel, omsorgstjänster och städning. Vi har verksamhet i Otanmäki, Vuolijoki, Kajana och Pyhäntä.

  • Företaget har gjort fungerande webbsidor från vilka företagets tjänster inklusive prislistor framgår.
  • För att komplettera webbsidorna har man öppnat kanaler i social media, vilka stödjer företagets kommunikation och marknadsföring.

Back To Top